Välkommen till delkurs 2!
Nu går vi äntligen tillbaka till klassrums-undervisning.
TIDER under våren 2022:
måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag på skolan kl. 8.30 – 11.30 (+15 min) sal 1
Fredag skrivkurs/egen produktion/ repetition kl.8.30 – 11.45 : Johanna kl. 8.30 – 10, Ulrika 10.15 – 11.45 (stöd / handledning)
Adress till skolan hittar du HÄR.
Studievecka 5B: (7 mars - 11 mars)
Måndag 7/3
Studera själva ( Se mejl!) :
8.30 – 11.30 (+ 15 min) Information om veckan + introduktion: eget arbete, presentation ”En person som inspirerar mig” + Träna på TALA-provet = repetera veckorna 1-5B (Se frågor).
Samtal med några elever (Se mejl)- Uppgifter att lämna in!
Tisdag 8/3
8.30 – 11.30 TALA-prov på skolan / Eget arbete på valfri plats
Onsdag 9/3
8.30-10.00 Eget arbete på valfri plats
10.15 Pelle
8.30 – 11.30 Betygssamtal (Se mejl vilken tid)/ Eget arbete på valfri plats
8.30-10.00 Presentationer ”En person som inspirerar
mig” Johanna
10.15 Forts presentationer... Ulrika
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 4B (28 feb - 4 mars)
måndag 28/2
Klassrum-lektion: kl. 8.30-11.30 (+ 30 min)
Information om veckan
Bokuppgifter - Vi går igenom (repeterar) de tre bokuppgifterna tillsammans (inlämning på torsdag)
Ge respons och ta emot respons (Novo, studieguide 4) Vi läser och förstår. Vi ger respons på en insändare tillsammans/ i grupper.
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3, gör övningen "vokaler"
Novo, studieguide 3, arbeta med övningen "faktatext"
Novo, studieguide 4, gör övningen "källkritik".
Roman: Läs färdigt romanen och arbeta med "bokuppgifter" i läsloggen. (inlämning på torsdag/fredag)
tisdag 1/3
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
FOKUSPASS: Grammatik: passiv form (repetition) + övningar
- Grammatik i texten
Eftermiddag - självstudier:
- SISTA DAGEN att lämna in "Uppdrag 5". Mejla Johanna.
onsdag 2/3
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Johanna
Arbeta med detta hemma:
- Språkgrunden s.60 - en artikel "Lena Maria, en japansk storstjärna"
- - Svara på frågorna på sid. 60
- Språkgrunden s. 58 - "Att leva med funktionsnedsättning i Sverige"
- -Svara på diskussionsfrågan.
Hörförståelse, s. 59 Språkgrunden
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Repetera tisdagens grammatik-lektion!
Romanen: Arbeta med "bokuppgifter" (lämna in imorgon torsdag)
torsdag 3/3
Klassrum-lektion kl.9-12. Johanna
Prov - Läsa och skriva (argumenterande text)
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 4, gör övningen "ta emot respons"
Novo - studieguide 4, gör övningen "stavningskontroll"
Arbeta med att förbättra din insändare!
Inlämning av bokuppgiften!
fredag 4/3
Klassrum-stöd kl.8.30-10 Johanna
Inlämning av bokuppgiften
- Arbeta med att förbättra din insändare, mejla slutversion
- Se en svensk film. Välj själv vilken film du vill se!
Klassrum-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika
Gör fredagens uppgifter
Eftermiddag - självstudier:
Inlämning av bokuppgifter senast idag!
Novo - studieguide 4: Repetera och gör övningen: "källor och källkritik".
Studievecka 5b: Vi arbetar med studieguide 5 i NOVO. Självstudier, muntligt prov och utvecklingssamtal. Vi avslutar nästa vecka med korta presentationer - "en person som inspirerar mig" (presentera med hjälpmedel; bilder, musik, ljud, etc)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 3B (21 - 25 februari)
måndag 21/2
KLassrum-lektion: kl. 8.30 - 10.00
SJÄLVSTUDIER:
Information om veckanUppdrag 5 - Läs och förstå uppdraget (ska vara färdigt fredag den fredag 4/2). Du har fått uppdraget via mejl eller i skolan.
Vi läser och tittar på exempel- insändare + vanliga ord / uttryck + frågor
FILM med ord och uttryck (repetition)
Se eftermiddagens studier. Gör så mycket du kan i Novo!
Klassrum - lektion kl. 10.15 med Janne
Uppdrag 5 - Läs och förstå uppdraget (ska vara färdigt fredag den fredag 4/2). Du har fått uppdraget via mejl eller i skolan.
Vi läser och tittar på exempel- insändare + vanliga ord / uttryck + frågor
Skillnaden mellan debattartikel och insändare.
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3, gör övningen färdigt + repetera: "insändare"
Novo, studieguide 3, arbeta med övningen "debattartikel"
Roman: Skriv "viktig händelse 2" (kort sammanfattning av en händelse i romanen) och "text och tanke 2".
tisdag 22/2
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Fortsättning argumenterande text - en debattartikel
ORD och uttryck (läsförståelse)
Frågor till debattartikeln (Novo)
- svara i grupper
- helklass diskussion
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 3: Börja arbeta med "Uppdrag 5", se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman och gör "Text och tanke 2" + "Viktig händelse 2"
onsdag 23/2
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Johanna
FOKUSPASS: Argumenterande text - insändare. Vi svarar på en debattartikel. Vi övar tillsammans i helklass eller i grupper
Användbara ord och uttryck + läs exempel på svar!
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3: Arbeta med "uppdrag 5" - se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman
torsdag 24/2
Klassrum-lektion kl.8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Grammatik genomgång: Passiv form.
Gruppövning: Grammatik i texten.
Diskussion i helklass.
Eftermiddag - självstudier:
Repetera dagens lektion! (Passiv form)
Träna passiv form!
Arbeta med "uppdrag 5" - se uppgiften via mejl!
fredag 25/2
- Repetera och arbeta färdigt med veckans uppgifter.
- Skriv och arbeta med uppdrag 5. Gör färdigt idag! Mejla till Johanna innan dagen är slut!
- Språkgrunden digital - övningar: träna ord från kapitel 3, i den digitala boken.
-
Klassrum-lektion/stöd/tala kl.10.15-11.45 Ulrika
- Gör fredagens uppgifter
Eftermiddag - självstudier:
Gör färdigt och lämna in "uppdrag 5" - mejla din uppgift till Johanna!
Roman: Läs din roman
Studievecka 4b: Vi arbetar med studieguide 5 i Novo. Fokuspass: Källor och källkritik. Grammatik passiv form/ordföljd. Lämna in "bokuppgifter" - skriftlig inlämning (tre uppgifter) . Prov i läsa och skriva, torsdag den 3/3.
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 2B (14 - 18 februari)
måndag 14/2
Klassrum-lektion: kl. 8.30-11.30 (+ 15 min) INSTÄLLD
- Information om veckan ( bloggen)
- SJÄLVSTUDIER;
- Diskussion: Hur vill du beskriva Lena Maria? Vilka ord uttrycker hennes personlighet?
- Språkgrunden, sid. 54-55. Läsförståelse / Ord och uttryck
- Parövning: Skriv frågor. Ta med till lektionen imorgon tisdag
- "Text och tanke 1" från din roman. Vi tittar på ett exempel av "text och tanke 1"
Eftermiddag - självstudier:
- Novo, studieguide 3, gör övningen "Lena Maria Klingvall"
- Titta
på uppdraget i modul 5. Läs och förstå - du ska inte göra uppdraget nu,
du ska bara läsa och se vad det handlar om! (Du får uppgiften via mejl
av Johanna)
- Roman: Skriv "viktig händelse 1" (kort sammanfattning av en händelse) och "text och tanke 1". Ta med till skolan på tisdag!
tisdag 15/2
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min) INSTÄLLD
SJÄLVSTUDIER:
- Forts. sidan 54-55 Språkgrunden, Frågor till texten!
- Ord och uttryck (rep.)+ Egenskaper (s.56)
- s. 56-57, Språkgrunden. Övningar. Jobba i grupper
- ROMANEN: "Text och tanke1" + "En viktig händelse"- Presentera i grupper!
- NOVO - studieguide 3: Gör övning "Funktionsnedsättning".
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - studieguide 3: Gör övning "Funktionsnedsättning".
- Romanen: Läs din roman och arbeta med läsloggen!
onsdag 16/2
Klassrum-lektion kl 8.30 - 10.00 Johanna- FOKUSPASS: Film. Argumenterande text - insändare. Vi läser en insändare och tittar på struktur/form/språk.
- Användbara ord och uttryck
- Titta på uppdraget i modul 5. Läs och förstå
- Leta och läs debattartiklar på nätet.
- (Nästa vecka: Vi skriver tillsammans)
- CV + personligt brev etc...
- Novo, studieguide 3: Gör hela övningen "Insändare"
- Romanen: Läs din roman
torsdag 17/2
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min)
- Grammatik genomgång: Ordföljd i huvudsatser och bisatser (Satsschema).
- Gruppövning: Grammatik i texten.
- Diskussion i helklass.
- Fler övningar (nytt material)
- SKRIVA: Lena-Maria
- Repetera dagens lektion! (Ordföljd i huvudsatser och bisatser)
- Språkgrunden digital - övningar: träna grammatik - ordföljd, i den digitala boken.
- Läs och repetera texten "Envis och positiv", sidan 54-55 Språkgrunden. Förstår du texten?Träna på orden i ordlistan.
- Repetera och arbeta färdigt med veckans uppgifter.
- Skriv och berätta om Lena-Maria. Se uppgift via mejl / som du fick i torsdags.
- Språkgrunden digital - övningar: träna ord från kapitel 3, i den digitala boken.
- Arbeta med "Exempel på en insändare". Svara på frågorna! (Vi diskuterar i grupper på måndag på Zoom)
Klassrum-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika
- Fortsätt med fredagens uppgifter
- Roman: Läs din roman
- Roman: Gör "text och tanke 2" och "viktig händelse 2" i läsloggen - presentera nästa vecka på Zoom!
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 1B (7-11 februari)
måndag 7/2
Johannas Zoom-länk
ZOOM-lektion: kl. 9.00
- Information om veckan (och om "period B" )
- Novo, studieguide 3: En bild
- Språkgrunden sid.50-52. Text + ord + Övning "Läsförståelse" sid. 52
Eftermiddag - självstudier:
- Språkgrunden sid.50-52. Läs texten så att du förstår den och träna på orden + Övning "Läsförståelse" sid. 52
- Roman: Under vecka 1-4 ska du läsa en roman på svenska. Välj och skaffa boken idag! Se tips på skönlitteratur!
tisdag 8/2
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min frågor)
- Vi läser om Lena Maria Klingvall, sidan 50 i Språkgrunden.
- Ord och uttryck, sidan 50-51 Språkgrunden
- Film Lena Maria
- Gruppuppgift: "Läsförståelse" + "Att bygga upp en text" + "återberätta med bilder" + presentation!
- Kl.11.20 Roman + Hur arbetar vi med läslogg?
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - studieguide 3: Gör övning "Fotnoter". (Du repeterar dagens lektion + ser rätt svar till övningarna)
- Roman: Planera läsningen av din roman i läsloggen. Börja läsa!
onsdag 9/2
- FOKUSPASS: Olika texttyper + Argumenterande text (Novo, studieguide 3)
- Filmer + diskussion
- Arbetsliv
- Novo, studieguide 3: Gör delvis övningen "Insändare" - Titta på filmerna som finns där och läs de tre insändarna.
- Novo, studieguide 3: Gör övning "Bygga upp en text"
torsdag 10/2
Zoom-lektion kl.9.00 Johannas Zoom-länk
- Grammatik: Huvudsatser och konjunktioner
- Gruppövning: sid. 62-63 i Språkgrunden.
- Fler övningar...
- (KL. 10.00- 11.00 Gruppövning / samtala och diskutera ( övningar s.52-53, s.61 - vilket ord fattas?) )
- Roman: Läs din roman! Skriv "viktig händelse 1" i läsloggen. Berätta om en viktig händelse, en kort sammanfattning.
- Repetera dagens lektion! (Huvudsatser)
- "Min roman" Berätta kort vilken bok du har valt och varför. Vem har skrivit romanen?
- Träna på ord! (repetera) Språkgrunden sid. 50-52
- Gruppövning / samtala och diskutera ( övningar s.52-53, s.61 - vilket ord fattas?
- Roman: Planera din läsning i läs-loggen! Börja läsa din roman.
- Roman: Gör "text och tanke 1" i läsloggen - presentera på måndag!
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 5A (31 jan - 4 feb)
måndag 31/1
ZOOM-lektion kl.9 - 10 ( + självstudier) Johannas Zoom-länk
- Information om veckan (Tala-prov och utvecklingssamtal)
- Text att läsa inför tala-prov (Du får texten via mejl idag)
- Grupparbete / eget arbete i veckan - berätta om en svensk författare.
Arbeta med "författarporträtt" (presentation på Zoom) - se HÄR! - Författare - Vi läser tillsammans (Novo) + presentationsuppgift på fredag!
Eftermiddag - självstudier:
- Läs
texten till tala-provet "Jag ska bli bättre på att störa" och jobba med
texten så att du förstår den och är redo att diskutera kring texten
imorgon, tisdag.
- Novo, modul 2: Gör övning "Prosodi" och öva på uttal.
tisdag 1/2
Klassrum-TALA PROV (Diskutera och samtala, berättande text) kl 8.30-11.30 (+ 15 min)
- Grupparbete / eget arbete: en svensk författare
- Tala-PROV. Provet tar ca 20 min.
- Arbeta själv med ord och uttryck från kapitel 2 i Språkgrunden. Jobba i den digitala boken, träna "diktamen".
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - modul 1, gör övningen "Författare". (Repetition) Läs om tre svenska författare. Vilken typ av text är det? Vilka ord är bra att kunna när man skriver/berättar om en författare? Träna på orden!
- Vilka
svenska författare känner du till? Sök på svenska kända författare på
internet. Välj en författare som du tycker verkar intressant att få veta
mer om. Leta och samla mer information om honom/henne.
onsdag 2/2
Självstudier på valfri plats. KL.8.30 - 10.00- Grupparbete/ Eget arbete: Arbeta med "författarporträtt" (presentation på fredag) - se HÄR!
- Utvecklingssamtal (du får en tid via mejl) Vi pratar om hur det går med studierna, progression, mål. Samtalet tar ca 20 min.
- Arbetsliv
- Fortsätt arbeta med ditt "författarporträtt".
- Novo, gör alla övningar i modul 2 (repetera om du redan har gjort alla).
torsdag 3/2
- Vi pratar om hur det går med studierna, progression, betyg och mål. Samtalet tar ca 20 min.
- Grupparbete / Eget arbete: Fortsätt arbeta med ditt "författarporträtt".
- Novo - modul 3: PROV Ordkunskap kapitel 2 i Språkgrunden.
- Förbered presentationen av ditt "författarporträtt".
- Presentationer "En svensk författare" (Digital presentation, text+ bild, exempelvis PowerPoint)
- Gör färdigt gamla uppgifter.
- Sista dagen att lämna in romanuppgifterna (tre uppgifter på sista sidan i läsloggen)
- Behöver du hjälp med någon uppgift? Med svenska språket?
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 4A / 2A (24 jan - 28 jan)
måndag 24/1
ZOOM-lektion 9-11 (+ 30 min) inställd!
Hörförståelse Monica Zak + Vi läser texten + tittar på svaren.
Sidan 42-44 i Språkgrunden - stycken och rubrik
Eftermiddag - självstudier:
Novo, modul 1 - Dela in i stycken
tisdag 25/1
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00
Repterera: "Stycken och rubrik" s. 42-43
Skrivkurs: sid. 43 - 44 i Språkgrunden, "Stycken och rubrik" . Gör uppgifterna "diskutera". Arbeta i små grupper.
Förbered boksamtal på torsdag - Återberätta "en viktig händelse" i din bok. Presentera en speciell mening fån din bok (text och tanke). "Berätta + reflektera"
Eftermiddag - självstudier:
Språkgrunden digitalt - träna grammatik - verb
Läs din roman + arbeta med läslogg. (Färdig denna vecka!)
onsdag 26/1
kl 8.30-10.00
REPETERA OCH TITTA SJÄLV:
Fokuspass:Texttyper - Vi repeterar och tittar på filmen om Återberättande text
Diskussion i helklass. Par-uppgift: Ge respons på en återberättande text. Struktur, innehåll och språk. Lämna in!
- Inför provet imorgon: kort genomgång av adjektiv
Klassrum-lektion 10.15 - 11.45 Pelle
- Arbetsliv
Eftermiddag - självstudier:
Läs din bok och arbeta med läslogg. Förbered boksamtalet på fredag. Tänk på att "En viktig händelse" är en återberättande text. "Text och tanke" är berättande + reflekterande!
torsdag 27/1
PROV kl.9.00-12.00 på skolan
Läsa + skriva (återberättande text)Eftermiddag - självstudier:
Romanen. Arbeta med bokuppgifterna ( 3 uppgifter) Lämna in senast fredag 28/1.
fredag 28/1
Klassrum kl.8.30 - 10.00 Johanna
Seminarium.
- Romanen. Sitt i grupper. Berätta om en viktig händelse i din roman. Berätta också om "text och tanke".
Arbeta med romanuppgifterna. (Sista sidan i läsloggen) Gör färdigt idag och lämna in! (Mejla eller lämna in i pappersform.)
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
Eftermiddag - självstudier:
Romanuppgifterna.
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 5A / 3A (1A) (17 - 21 januari)
måndag 17/1
ZOOM-lektion kl.9 - 11 (Gamla elever: Kl 11.00 information om veckan!) Johannas Zoom-länk
Information om veckan
- En bild - introduktion, diskussion
Språkgrunden s.25-26: Författare
Novo, studieguide 2a: Medicinmannens råd (Språkgrunden s.26-29)
Eftermiddag - egenstudier:
Nya elever: Läs din roman (jobba med läslogg)
- Gamla elever: Text att träna på inför tala-prov imorgon tisdag!
tisdag 18/1
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Jobba med dessa uppgifter:
Språkgrunden s. 25-29
Ord, förståelse och uttal.
Träna ord i par s. 30 + s. 170 + gör egna meningar av de markerade orden.
- Gör Diskutera på sid. 30 (Språkgrunden)
Studieteknik - Läsförståelse (Novo, studieguide 2a "Medicinmannens råd")
- Gamla elever: Arbeta med presentationen "En svensk författare"
- TALA-PROV med gamla elever (färdiga denna vecka)
Eftermiddag - egenstudier:
Studieteknik - Läsförståelse (Novo, studieguide 2a "Medicinmannens råd")
Repetera i Novo, studieguide 2a: Författare
Novo, studieguide 2a: Medicinmannens råd
onsdag 19/1
Klassrum-lektion kl 8.30-10.00
Fokuspass:
En kort film från Skolverket om kursen SVA grund
Olika texttyper - Genrer - Berättande text Titta gärna själv!
Presentation - struktur Titta gärna själv!
- Gamla elever: Arbeta med presentationen!
(Hur jobbar vi med läslogg? Genomgång av läsloggen.)
Klassrum-lektion kl. 10.15-11.45 Pelle
- Arbetsliv
Eftermiddag - självstudier:
Medicinmannen fortsättning (Novo, studieguide 2a) Läsförståelse, ord och uttal och studieteknik.
torsdag 20/1
Zoom-lektion kl.9.00-11.00 (+ 45 min) Johanna Johannas Zoom-länk
Fokuspass:
Grammatik: verbformer (Forts. s.36-39 i Språkgrunden)
- Verbgrupp 4
- Verbgrupp 4
kl.11.00: Betygssamtal med gamla elever som blir färdiga 21/1.
Eftermiddag - egenstudier:
Repetera texten "medicinmannens råd" + träna på orden!
Gör övningar digitalt Språkgrunden kapitel 2 (om du har boken). Träna på orden till kapitel 2! (Diktamen)
Läs din roman + planera din läsning (se läsloggen)
fredag 21/1
Klassrum - lektion 8.30-10.00 Johanna
1. Presentationer (gamla elever)
2. Skriv och berätta: Vad vet du om Monica Zak? Vad var Medicinmannens råd? Skriv en kort sammanfattning (det viktigaste) och mejla till din lärare idag fredag!
Klassrum - lektion-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
- Repetera och jobba färdigt med veckans alla uppgifter.
Eftermiddag egenstudier:
Novo, studieguide 2a: Grammatik (verb).
Läs din roman + skriv läslogg
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 4A / 2A (10 - 14 januari )
måndag 10/1
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (15 min)
- Information om veckan (Bloggen, prov etc)
- Kort repetition - återberättande text, vad är det? (exempel + innehåll och språk) EXEMPELTEXT + frågor
- SKRIVTRÄNING i par / i grupp. Återberättande text.
- Läsloggen - förbered inför presentation i grupp imorgon tisdag
Eftermiddag - självstudier:
- Romanen. Förbered så att du kan presentera en " Viktig händelse" och "Text och tanke" från din roman imorgon tisdag.
- Gamla elever: Romanen. Arbeta med bokuppgifter (3 uppgifter ska lämnas in på torsdag/fredag)
tisdag 11/1
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min)
- Uttal. Lång och kort vokal, betoning i ord. Sid. 40-41 i Språkgrunden.
- Diskussion i helklass.
- Träna i grupper sid. 41, fråga 2 och 3.
- I grupp: presentera "En viktig händelse från min roman"! + "Text och tanke".
Eftermiddag - självstudier:
- Jobba
med din text "En speciell dag i mitt liv" utifrån Johannas respons.
Skriv fler återberättande texter från ditt liv, om du behöver träna
mer!
- Gamla elever: Arbeta med "bokuppgifter" till din roman. Inlämning fredag 14 januari.
onsdag 12/1
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00- Repetition: grammatik - verbgrupperna. Verbgrupp 4 - extra material.
- Gruppövning: verb i texten + adjektiv i texten (exempeltext återberättande)
- Träna tala: s. 30 i Språkgrunden. "Träna ord i par" + "Diskutera". Läs "Böcker och bibliotek" + diskutera.
- (Fokuspass: repetera återberättande text -inför provet på torsdag // alt frågor inför provet eller bokuppgifterna)
- Fokus: Arbetsliv
- Gamla elever: Arbeta med "Bokuppgifter", gör färdigt uppgiften så att du kan lämna in senast imorgon torsdag! Träna skriva "Återberättande text + reflektionsdel" inför provet imorgon.
- Alla: Träna på verbgrupp 4! (Träna särskilt på preteritum, pluskvamperfekt och futurum preteritum)
torsdag 13/1
Klassrum-lektion 8.30 - 11.30 (+ 15 min)
- Nya elever: Vi läser och förstår "kursplanen i Svenska som andraspråk"
- NOVO - hur funkar det?
- Studieguide 2: Noveller, kännetecken + läs och förstå "Den första kärleken"
- Gamla elever:
- kl.9-12.PROV i LÄSA och SKRIVA på SKOLAN. Kom i tid!
- Gamla elever: Arbeta färdigt med bok-uppgifterna. Lämna in i dag! Mejla!
- Novo - modul 2, gör övningen "Novellens kännetecken".
- Novo - modul 2, gör övningen "Novell"
- Planera och förbered uppdrag 3. Läs uppgiften! OBS! Träningsmoment!
- Gamla elever: Information om nästa vecka. (Via mejl)
- Novo, studieguide 2:Läs om "Novellens kännetecken". Läs och förstå "Novell". "Den första kärleken".
- Novo, modul 2 - Gör Uppdrag 3 = svara på frågorna i uppdrag 3. Mejla dina svar till Johanna!
- ROMANEN. Läs din roman och skriv "en viktig händelse1" och "text och tanke 1" (om du inte redan har gjort det).
- Fortsätt med fredagens uppgifter
- Se en svensk TV-serie eller en svensk film
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 3A/ 1A (3-7 januari)
måndag 3/1 INSTÄLLD
ZOOM-lektion kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
- Information om veckan (inlämningar, arbete)
- Fokuspass:Texttyper - film om Återberättande text.
- Vi skriver tillsammans! Återberätta Alex Dogboy-texten, s. 31-32 i Språkgrunden. Läs och repetera + bild-serie.
Eftermiddag - självstudier:
- Novo. modul 1 - Gör övningen "Högtider".
- Skrivövning: Skriv och berätta om "En speciell dag i mitt liv". (Återberättande text) Tänk på struktur, innehåll och språk!
tisdag 4/1
Klassrum-lektion kl 9.00-11.30 Johanna
- Vi
fortsätter med "Återberättande text". Sammanfatta filmen från i
måndags. Vad är en återberättande text? Återberätta Alex Dogboy kap. 2
muntligt.
- Om tid finns: Poesi. Vi läser och jobbar med "Mamma, jag är rädd" sid. 45 i Språkgrunden.
- Diskussion i helklass.
- Diskussion i grupper sid. 47, fråga 1-3.
- KURSSTART:
- Roman: Under vecka 1-4 ska du läsa en roman på svenska. Välj och skaffa boken idag! Se tips på skönlitteratur!
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - modul 2: Gör övning "Poesi".
- Novo - modul 2: Gör övning "Uttal". .
- Läs din bok och arbeta med läslogg. Tänk på att "En viktig händelse 2" är en återberättande text. "Text och tanke 2" är berättande + reflekterande!
onsdag 5/1
Klassrum-lektion kl.8.30 - 10.00 Johanna
- Repetera! Se filmen igen - Återberättande text
- Jobba med din text "En speciell dag i mitt liv". Tänk på form och struktur. Tänk på grammatiken - ordföljd, verbformer, adjektiv. Lämna in din text idag.
- I grupper/ alt jobba med : återberätta "en viktig händelse 2" i din bok. Presentera en speciell
mening fån din bok "text och tanke 2".
Klassrum-lektion kl.10.15 - 11.45
- Mejla din text "En speciell dag i mitt liv" till Johanna om du inte redan lämnat in den.
- Novo - modul 2: Gör övning "Betoning"
torsdag 6/1 LEDIG DAG
Zoom-lektion kl.9.00-11.15(+ 30 min) Johanna
- Lektion: grammatik - adjektiv. Basinformation. Eget material.
- Gruppövningar.
- Fokuspass: Att ge respons - återberättande text
- Skrivkurs: "En speciell dag i mitt liv" Berättande text + kamratrespons, ta med din text till skolan!
- Ge din text till en klasskamrat. Läs din klasskamrats text "En speciell dag i mitt liv". Skriv en kort text där du ger respons på textens innehåll, struktur och språk. Vad är bra? Vad kan bli bättre? Lämna din respons till 1. Johanna 2. din klasskamrat
Eftermiddag - självstudier:
- Jobba
med din text "En speciell dag". Din klasskamrat har gett dig respons.
Förbättra din text utifrån den respons som du har fått. Mejla din
bearbetade text till Johanna när du är färdig och nöjd med din text.
(Senast på fredag!)
- Sista dagen att lämna in "En speciell dag i mitt liv". Skriv klart och mejla till Johanna
- Läs din roman + skriv läslogg / arbeta med bokuppgifter (färdig nästa vecka)
- Mejla
till Johanna: 1. Berätta om en viktig händelse i boken (återberättande
text. 2. Text och tanke (ett citat från boken och berätta varför du
valde citatet)
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
- Läs din roman + skriv läslogg / arbeta med bokuppgifter (färdig nästa vecka)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 2A (27 dec – 30 dec) - OBS! Vikarie Carin, se zoomlänk nedan
måndag 27/12
ZOOM-lektion 9-11 (+ 30 min) Carin, Zoomlänk
Hörförståelse Monica Zak – s. 30 Språkgrunden, uppgift 1, 2, 3
Vi läser texten (hörförståelse) + tittar på svaren.
Alex Dogboy, sidan 31 i Språkgrunden. Lyssna + repetera. Sidan 33 - rätt svar.
Sidan 42 i Språkgrunden - stycken och rubrik
Eftermiddag - självstudier:
Novo, modul 1 - Dela in i stycken
tisdag 28/12
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min)
Fokuspass:Texttyper - Vi tittar på filmen om Berättande text
Sammanfattning och diskussion (filmen)
Skrivkurs: sid. 43 - 44 i Språkgrunden, "Stycken och rubrik" . Gör uppgifterna "diskutera". Arbeta i små grupper.
Diskussion i helklass.
Eftermiddag - självstudier:
Läs din bok och arbeta med läslogg. Förbered boksamtalet på torsdag. Tänk på att "En viktig händelse" är en återberättande text. "Text och tanke" är berättande + reflekterande!
onsdag 29/12
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Carin
Repterera: "Stycken och rubrik" s. 42-43
övning s. 44
Förbered boksamtal på torsdag - Återberätta "en viktig händelse" i din bok. Presentera en speciell mening fån din bok (text och tanke). "Berätta + reflektera"
Klassrum-lektion kl.10.15 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Språkgrunden digitalt - träna grammatik - verb
Repetera orden på sid. 31-32 i Språkgrunden (Ur Alex Dogboy).
Läs din roman + arbeta med läslogg.
torsdag 30/12
Klassrum-lektion kl. 8.30-11.30 (+ 15 min)
Lektion: grammatik - verb. Basinformation. Sid. 36-37.
Genomgång: sid. 38-39
Verbgrupp 4.
Boksamtal i grupper - Återberätta "en viktig händelse" i din bok. Presentera en speciell mening fån din bok (text och tanke). "Berätta + reflektera"
Stycken och rubrik s. 42-43 ( I grupper: s.44)
fredag 31/12 ledig dag
NYÅRSAFTON!
Studievecka 3: Vi arbetar med modul 2 i Novo. Fokuspass: Berättande/reflekterande text + tal. Par-skrivning berättande text (Flickan och bron). Seminarium: text och tanke (roman)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 1A (20 dec - 23 dec)
måndag 20/12
ZOOM-lektion kl.9 - 11 Zoomlänk
Information om veckan
Val av ny roman + planering
Språkgrunden s.25-26: Författare
Novo, studieguide 2a: Medicinmannens råd (Språkgrunden s.26-29)
ZOOM-lektion/information kl. 11.00 Nya elever! Johannas Zoom-länk
Information om delkurs 2 (Kursplan, examinationer, lektioner osv)
Kurslitteratur
Presentationer
Eftermiddag - egenstudier:
Skaffa litteratur.
Planera din läsning av romanen (läslogg - se Novo, studieguide 2a)
Läs igenom kursplanen.
tisdag 21/12 OBS! INGEN LEKTION IDAG - Självstudier!
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min)
Jobba med dessa uppgifter själv:
Språkgrunden s. 25-29
Ord, förståelse och uttal.
- Gör "Rätt eller fel " på sidan 29.
Träna ord i par s. 30 + s. 170 + gör egna meningar av de markerade orden.
Eftermiddag - egenstudier:
Studieteknik - Läsförståelse (Novo, studieguide 2a "Medicinmannens råd")
Repetera i Novo, studieguide 2a: Författare
Novo, studieguide 2a: Medicinmannens råd
onsdag 22/12
Klassrum-lektion kl 8.30-10.00
Fokuspass:
En kort film från Skolverket om kursen SVA grund
Olika texttyper - Genrer - Berättande text Titta gärna själv!
Presentation - struktur Titta gärna själv!
- Diskussion - frågor på texten om Monica Zak ( + ord/uttryck)
- Skriv och berätta: Vad vet du om Monica Zak? Vad var Medicinmannens råd? Skriv en kort sammanfattning (det viktigaste) och mejla till din lärare på torsdag!
Klassrum-lektion kl. 10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Medicinmannen fortsättning (Novo, studieguide 2a) Läsförståelse, ord och uttal och studieteknik.
torsdag 23/12
kl.10.00-11.30
JUL-FIKA på plan 5 på skolan! 🌲💝🌲💝🌲
Fokuspass:Grammatik: verbformer (s. s.36-39 i Språkgrunden)
Eftermiddag - egenstudier:
Läs din roman + planera din läsning (se läsloggen)
- Lämna in din sammanfattning om Monica Zak! (Mejla Johanna)
- Mejla och presentera ditt val av roman. Vilken bok? Varför valde du den? Vem har skrivit den? (kort!)
fredag 24/12 - Lediga
🌲💝🌲💝🌲 GOD JUL! 🌲💝🌲💝🌲
Studievecka 2: Vi fortsätter med modul 1 i Novo. Fokuspass: Berättande text + tal. Muntlig presentation. Seminarium: text och tanke (roman). Uppdrag 1 - muntlig presentation.
Studievecka 5B: (13 dec - 17 dec)
Måndag 13/12 – Zoom: Johannas Zoom-länk
9.00 – 11.30 Information om veckan + introduktion: eget arbete, presentation ”En person som inspirerar mig” + Träna på TALA-provet = repetera veckorna 1-5B (Se frågor).
Tisdag 14/12 – skolan:
9.00 – 11.30 TALA-prov på skolan / Eget arbete på valfri plats
Onsdag 15/12 – Zoom:
9.00-10.00 Eget arbete på valfri plats (frågor på Zoom) Johannas Zoom-länk
10.15 Zoom-Lektion med Pelle https://hermods.zoom.us/j/7641405756
Torsdag 16/12 – Zoom: Johannas Zoom-länk
8.30 – 11.30 Utvecklingssamtal på zoom/ Eget arbete på valfri plats
Fredag 17/12 – Zoom: Johannas Zoom-länk
9.00-10.00 Presentationer på Zoom ”En person som inspirerar mig”
10.15 Stöd (Ulrika) Ulrikas länk till Zoom
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 4B (6 dec - 10 dec)
måndag 6/12
ZOOM-lektion: kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
Information om veckan
Bokuppgifter - Vi går igenom (repeterar) de tre bokuppgifterna tillsammans (inlämning på torsdag)
Ge respons och ta emot respons (Novo, studieguide 4) Vi läser och förstår. Vi ger respons på en insändare tillsammans/ i grupper.
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3, gör övningen "vokaler"
Novo, studieguide 3, arbeta med övningen "faktatext"
Novo, studieguide 4, gör övningen "källkritik".
Roman: Läs färdigt romanen och arbeta med "bokuppgifter" i läsloggen. (inlämning på torsdag/fredag)
tisdag 7/12
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
FOKUSPASS: Grammatik: passiv form (repetition) + övningar
- Grammatik i texten
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 3: Gör övningen: "Japansk storstjärna" (repetera och fortsätt arbeta med texten själv)
Novo - studieguide 4: Repetera övningarna: "Ge respons" och "ta emot respons".
onsdag 8/12
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Johanna
- Språkgrunden s.60 - en artikel "Lena Maria, en japansk storstjärna" (Förståelse och diskussion)
- Hörförståelse, s. 59 Språkgrunden
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Repetera tisdagens grammatik-lektion!
Romanen: Arbeta med "bokuppgifter" (lämna in imorgon torsdag)
torsdag 9/12
Klassrum-lektion kl.9-12. Johanna
Prov - Läsa och skriva (argumenterande text)
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 4, gör övningen "ta emot respons"
Novo - studieguide 4, gör övningen "stavningskontroll"
Arbeta med att förbättra din insändare!
Inlämning av bokuppgiften!
fredag 10/12
Zoom-stöd kl.9-10 Johanna Johannas Zoom-länk
Inlämning av bokuppgiften
- Arbeta med att förbättra din insändare, mejla slutversion
- Se en svensk film. Välj själv vilken film du vill se!
Zoom-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
Gör fredagens uppgifter
Eftermiddag - självstudier:
Inlämning av bokuppgifter senast idag!
Novo - studieguide 4: Repetera och gör övningen: "källor och källkritik".
Studievecka 5b: Vi arbetar med studieguide 5 i NOVO. Självstudier, muntligt prov och utvecklingssamtal. Vi avslutar nästa vecka med korta presentationer - "en person som inspirerar mig" (presentera med hjälpmedel; bilder, musik, ljud, etc)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 3B (29 nov - 3 dec)
måndag 29/11
ZOOM-lektion: kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
Information om veckan
Frågor till "En insändare" (mobil i skolan) + Vad är motargument?
Uppdrag 5 - Vi repeterar och tittar på uppdraget tillsammans (ska vara färdigt fredag den fredag 3/12) Du har fått uppdraget via mejl eller i skolan.Vi läser och tittar på exempel- insändare + vanliga ord / uttryck + frågor
Skillnaden mellan debattartikel och insändare.
Vi läser och förstår en debattartikel (Vi fortsätter ons + torsd)
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3, gör övningen färdigt + repetera: "insändare"
Novo, studieguide 3, arbeta med övningen "debattartikel"
Roman: Skriv "viktig händelse 2" (kort sammanfattning av en händelse i romanen) och "text och tanke 2".
tisdag 30/11 SVA gr dk 2 + SFI D
Klassrum-lektion kl.8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Grammatik genomgång: Passiv form.
Gruppövning: Grammatik i texten.
Diskussion i helklass.
Eftermiddag - självstudier:
Repetera dagens lektion! (Passiv form)
Träna passiv form!
Novo - studieguide 3: Börja arbeta med "Uppdrag 5", se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman och gör "Text och tanke 2" + "Viktig händelse 2"
onsdag 1/12
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Johanna
FOKUSPASS: Argumenterande text - insändare. Vi svarar på en debattartikel. Vi övar tillsammans i helklass eller i grupper
Användbara ord och uttryck + läs exempel på svar!
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3: Arbeta med "uppdrag 5" - se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman
torsdag 2/12
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) JohannaFortsättning argumenterande text - en debattartikel
ORD och uttryck (läsförståelse)
Frågor till debattartikeln (Novo)
- svara i grupper
- helklass diskussion
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3: Arbeta med "uppdrag 5" - se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman
fredag 3/12
- Repetera och arbeta färdigt med veckans uppgifter.
- Skriv och arbeta med uppdrag 5. Gör färdigt idag! Mejla till Johanna innan dagen är slut!
- Språkgrunden digital - övningar: träna ord från kapitel 3, i den digitala boken.
-
Zoom-lektion/stöd/tala kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
- Gör fredagens uppgifter
Eftermiddag - självstudier:
Gör färdigt och lämna in "uppdrag 5" - mejla din uppgift till Johanna!
Roman: Läs din roman
Studievecka 4b: Vi arbetar med studieguide 5 i Novo. Fokuspass: Källor och källkritik. Grammatik passiv form/ordföljd. Lämna in "bokuppgifter" - skriftlig inlämning (tre uppgifter) . Prov i läsa och skriva, torsdag den
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 2B (22 - 26 november)
måndag 22/11
ZOOM-lektion: kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
- Information om veckan ( loggen)
- Diskussion: Hur vill du beskriva Lena Maria? Vilka ord uttrycker hennes personlighet?
- Språkgrunden, sid. 54-55. Läsförståelse / Ord och uttryck
- Parövning: Skriv frågor. Ta med till lektionen imorgon tisdag
- "Text och tanke 1" från din roman. Vi tittar på ett exempel av "text och tanke 1"
Eftermiddag - självstudier:
- Novo, studieguide 3, gör övningen "Lena Maria Klingvall"
- Titta
på uppdraget i modul 5. Läs och förstå - du ska inte göra uppdraget nu,
du ska bara läsa och se vad det handlar om! (Du får uppgiften via mejl
av Johanna)
- Roman: Skriv "viktig händelse 1" (kort sammanfattning av en händelse) och "text och tanke 1". Ta med till skolan på torsdag!
tisdag 23/11 SVA dk 2 + SFI 2D sal 5
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min)
- Grammatik genomgång: Ordföljd i huvudsatser och bisatser (Satsschema).
- Gruppövning: Grammatik i texten.
- Diskussion i helklass.
- Fler övningar (nytt material)
- SKRIVA: Lena-Maria
- Repetera dagens lektion! (Ordföljd i huvudsatser och bisatser)
- Språkgrunden digital - övningar: träna grammatik - ordföljd, i den digitala boken.
- Läs och repetera texten "Envis och positiv", sidan 54-55 Språkgrunden. Förstår du texten?Träna på orden i ordlistan.
onsdag 24/11
Klassrum-lektion kl 8.30 - 10.00 Johanna- FOKUSPASS: Film. Argumenterande text - insändare. Vi läser en insändare och tittar på struktur/form/språk.
- Användbara ord och uttryck
- Titta på uppdraget i modul 5. Läs och förstå
- Leta och läs debattartiklar på nätet.
- (Nästa vecka: Vi skriver tillsammans)
- CV + personligt brev etc...
- Novo, studieguide 3: Gör hela övningen "Insändare"
- Romanen: Läs din roman
torsdag 25/11
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min) sal 7
- Forts. sidan 54-55 Språkgrunden, Frågor till texten!
- Ord och uttryck (rep.)+ Egenskaper (s.56)
- s. 56-57, Språkgrunden. Övningar. Jobba i grupper
- "Text och tanke1" - Presentera i grupper!
- Gruppövning: Berätta (återberätta) en viktig händelse från din roman.
- NOVO - studieguide 3: Gör övning "Funktionsnedsättning".
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - studieguide 3: Gör övning "Funktionsnedsättning".
- Romanen: Läs din roman och arbeta med läsloggen!
- SKRIVA: Lena-Maria
- Repetera och arbeta färdigt med veckans uppgifter.
- Skriv och berätta om Lena-Maria. Se uppgift via mejl / som du fick i torsdags.
- Språkgrunden digital - övningar: träna ord från kapitel 3, i den digitala boken.
- Arbeta med "Exempel på en insändare". Svara på frågorna! (Vi diskuterar i grupper på måndag på Zoom)
Zoom-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
- Fortsätt med fredagens uppgifter
- Roman: Läs din roman
- Roman: Gör "text och tanke 2" och "viktig händelse 2" i läsloggen - presentera nästa vecka på Zoom!
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 1B (15-19 november)
måndag 15/11
Johannas Zoom-länk
ZOOM-lektion: gr 1 kl. 9.30 OBS! gr 2 NYA elever kl. 11.00
- Information om veckan (och om kursen, gr 2 )
- Novo - betygsmål
- Novo, studieguide 3: En bild
Eftermiddag - självstudier:
- Språkgrunden sid.50-52. Läs texten så att du förstår den och träna på orden + Övning "Läsförståelse" sid. 52
- Roman: Under vecka 1-4 ska du läsa en roman på svenska. Välj och skaffa boken idag! Se tips på skönlitteratur!
tisdag 16/11
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min frågor)
- Vi läser om Lena Maria Klingvall, sidan 50 i Språkgrunden.
- Ord och uttryck, sidan 50-51 Språkgrunden
- Kl.11.00 Gr 2: Hur arbetar vi med läslogg?
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - studieguide 3: Gör övning "Fotnoter". (Du repeterar dagens lektion + ser rätt svar till övningarna)
- Roman: Planera läsningen av din roman i läsloggen. Börja läsa!
onsdag 17/11
- Fortsättning, sidan 50-52 i Språkgrunden (Ord, uttryck)
- Film Lena Maria
- FOKUSPASS: Olika texttyper + Argumenterande text
- Novo, studieguide 3: Gör delvis övningen "Insändare" - Titta på filmerna som finns där och läs de tre insändarna, klicka på tidningarna.
- Novo, studieguide 3: Gör övning "Bygga upp en text"
torsdag 18/11
Klassrum-lektion kl.8.30-11.30 (+ 15 min frågor)
- Grammatik: Huvudsatser och konjunktioner
- Gruppövning: sid. 62-63 i Språkgrunden.
- KL. 10.00- 11.00 Gruppövning / samtala och diskutera ( övningar s.52-53, s.61 - vilket ord fattas?)
- Roman: Läs din roman! Skriv "viktig händelse 1" i läsloggen. Berätta om en viktig händelse, en kort sammanfattning.
- Repetera dagens lektion! (Huvudsatser)
- Mejla Johanna - "Min roman" Berätta kort vilken bok du har valt och varför. Vem har skrivit romanen?
- Träna på ord! (repetera) Språkgrunden sid. 50-52
- Roman: Planera din läsning i läs-loggen! Börja läsa din roman.
- Roman: GR 1: Gör "text och tanke 1" i läsloggen - presentera på måndag!
- Gr 2: Svara på brevet på sid. 21 i Språkgrunden. Mejla brevet till mig under fredagen
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 5A (8-12 nov)
måndag 8/11
ZOOM-lektion kl.9 - 10 ( + självstudier) Johannas Zoom-länk
- Information om veckan (Tala-prov och utvecklingssamtal)
- Text att läsa inför tala-prov (Du får texten via mejl idag)
- Grupparbete i veckan - berätta om en svensk författare.
Arbeta med "författarporträtt" (presentation på Zoom) - se HÄR! - Författare - Vi läser tillsammans (Novo) + presentationsuppgift på fredag!
Eftermiddag - självstudier:
- Läs
texten till tala-provet "Jag ska bli bättre på att störa" och jobba med
texten så att du förstår den och är redo att diskutera kring texten
imorgon, tisdag.
- Novo, modul 2: Gör övning "Prosodi" och öva på uttal.
tisdag 9/11
Klassrum-TALA PROV (Diskutera och samtala) kl 8.30-11.30 (+ 15 min)
- Grupparbete: en svensk författare
- Tala-PROV. Provet tar ca 20 min.
- Arbeta själv med ord och uttryck från kapitel 2 i Språkgrunden. Jobba i den digitala boken, träna "diktamen".
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - modul 1, gör övningen "Författare". (Repetition) Läs om tre svenska författare. Vilken typ av text är det? Vilka ord är bra att kunna när man skriver/berättar om en författare? Träna på orden!
- Vilka
svenska författare känner du till? Sök på svenska kända författare på
internet. Välj en författare som du tycker verkar intressant att få veta
mer om. Leta och samla mer information om honom/henne.
- Grupparbete/ Eget arbete: Arbeta med "författarporträtt" (presentation på fredag) - se HÄR!
- CV + personligt brev etc.
- Fortsätt arbeta med ditt "författarporträtt".
- Novo, gör alla övningar i modul 2 (repetera om du redan har gjort alla).
torsdag 11/11
- Vi pratar om hur det går med studierna, progression, betyg och mål. Samtalet tar ca 20 min.
- Grupparbete / Eget arbete: Fortsätt arbeta med ditt "författarporträtt".
- Novo - modul 3: PROV Ordkunskap kapitel 2 i Språkgrunden.
- Förbered presentationen av ditt "författarporträtt".
- Presentationer "En svensk författare" (Digital presentation, text+ bild, exempelvis PowerPoint)
- Behöver du hjälp med någon uppgift? Med svenska språket?
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 4A (1-5 november)
måndag 1/11
ZOOM-lektion kl 9-11 (+ 30 min)
- Information om veckan (Bloggen, prov etc)
- Kort repetition - återberättande text, vad är det? (exempel + innehåll och språk)
- SKRIVTRÄNING i par. Återberättande text.
Eftermiddag - självstudier:
- Romanen. Förbered så att du kan presentera en "Text och tanke" från din roman imorgon tisdag.
- Romanen. Arbeta med bokuppgifter (3 uppgifter ska lämnas in på torsdag/fredag)
tisdag 2/11
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min)
- Uttal. Lång och kort vokal, betoning i ord. Sid. 40-41 i Språkgrunden.
- Diskussion i helklass.
- Träna i grupper sid. 41, fråga 2 och 3.
- presentera "En viktig händelse från min roman"! + "Text och tanke".
Eftermiddag - självstudier:
- Jobba
med din text "En speciell dag i mitt liv" utifrån Johannas respons.
Skriv fler återberättande texter från ditt liv, om du behöver träna
mer!
- Arbeta med "bokuppgifter" till din roman. Inlämning torsdag 4 nov.
onsdag 3/11
Klassrum-lektion kl.8.30-11.30 (+ 15 min)- Repetition: grammatik - verbgrupperna. Verbgrupp 4 - extra material.
- Gruppövning: verb i texten + adjektiv i texten (exempeltext återberättande)
- Träna tala: s. 30 i Språkgrunden. "Träna ord i par" + "Diskutera". Läs "Böcker och bibliotek" + diskutera.
- ( Fokuspass: repetera återberättande text -inför provet på torsdag // alt frågor inför provet eller bokuppgifterna)
- Arbeta med "Bokuppgifter", gör färdigt uppgiften så att du kan lämna in senast imorgon torsdag!
- Träna skriva "Återberättande text + reflektionsdel" inför provet imorgon.
- Träna på verbgrupp 4! (Träna särskilt på preteritum, pluskvamperfekt och futurum preteritum)
torsdag 4/11
Klassrum-lektion kl.9-12.
- PROV i LÄSA och SKRIVA på SKOLAN. Kom i tid!
- Inlämning av "bokuppgifter". (Mejl)
- Arbeta färdigt med bok-uppgifterna. Lämna in i dag! Mejla!
- Novo - modul 2, gör övningen "Novellens kännetecken".
- Novo - modul 2, gör övningen "Novell"
- Planera och förbered uppdrag 3. Läs uppgiften! OBS! Träningsmoment!
- Information om nästa vecka. (Via mejl)
- Novo, studieguide 2:Läs om "Novellens kännetecken". Läs och förstå "Novell".
- Novo, modul 2 - Gör Uppdrag 3.Träningsmoment!
- Fortsätt med fredagens uppgifter
- Se en svensk TV-serie eller en svensk film
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 3A (25-29 okt)
måndag 25/10
ZOOM-lektion kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
- Information om veckan (inlämningar, arbete)
- Fokuspass:Texttyper - film om Återberättande text.
- Vi skriver tillsammans! Återberätta Alex Dogboy-texten, s. 31-32 i Språkgrunden. Läs och repetera + bild-serie.
Eftermiddag - självstudier:
- Novo. modul 1 - Gör övningen "Högtider".
- Skrivövning: Skriv och berätta om "En speciell dag i mitt liv". (Återberättande text) Tänk på struktur, innehåll och språk!
tisdag 26/10
Zoom-lektion kl 9.00-11.30 Johanna
Johannas länk till Zoom
- Vi
fortsätter med "Återberättande text". Sammanfatta filmen från i
måndags. Vad är en återberättande text? Återberätta Alex Dogboy kap. 2
muntligt.
- Om tid finns: Poesi. Vi läser och jobbar med "Mamma, jag är rädd" sid. 45 i Språkgrunden.
- Diskussion i helklass.
- Diskussion i grupper sid. 47, fråga 1-3.
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - modul 2: Gör övning "Poesi".
- Novo - modul 2: Gör övning "Uttal". .
- Läs din bok och arbeta med läslogg. Tänk på att "En viktig händelse 2" är en återberättande text. "Text och tanke 2" är berättande + reflekterande!
onsdag 27/10
Zoom-lektion kl.9.00 - 10.00 Johanna Johannas länk till Zoom
- Repetera! Se filmen igen - Återberättande text
- Jobba med din text "En speciell dag i mitt liv". Tänk på form och struktur. Tänk på grammatiken - ordföljd, verbformer, adjektiv. Lämna in din text idag.
- I grupper/ alt jobba med : återberätta "en viktig händelse 2" i din bok. Presentera en speciell
mening fån din bok "text och tanke 2".
Klassrum-lektion kl.10.15 - 11.45 Pelle
- Pelle är ledig. Arbeta med:
- Mejla din text "En speciell dag i mitt liv" till Johanna om du inte redan lämnat in den.
- Novo - modul 2: Gör övning "Betoning"
torsdag 28/10
Zoom-lektion kl.9.00-11.15(+ 30 min) Johanna
Johannas länk till Zoom
- Lektion: grammatik - adjektiv. Basinformation. Eget material.
- Gruppövningar.
- Fokuspass: Att ge respons - återberättande text
- Skrivkurs: "En speciell dag i mitt liv" Berättande text + kamratrespons, ta med din text till skolan!
- Ge din text till en klasskamrat. Läs din klasskamrats text "En speciell dag i mitt liv". Skriv en kort text där du ger respons på textens innehåll, struktur och språk. Vad är bra? Vad kan bli bättre? Lämna din respons till 1. Johanna 2. din klasskamrat
Eftermiddag - självstudier:
- Jobba
med din text "En speciell dag". Din klasskamrat har gett dig respons.
Förbättra din text utifrån den respons som du har fått. Mejla din
bearbetade text till Johanna när du är färdig och nöjd med din text.
(Senast på fredag!)
- Sista dagen att lämna in "En speciell dag i mitt liv". Skriv klart och mejla till Johanna
- Läs din roman + skriv läslogg / arbeta med bokuppgifter (färdig nästa vecka)
- Mejla till Johanna: 1. Berätta om en viktig händelse i boken (återberättande text. 2. Text och tanke (ett citat från boken och berätta varför du valde citatet)
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
- Läs din roman + skriv läslogg / arbeta med bokuppgifter (färdig nästa vecka)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 2A (18 okt - 22 okt)
måndag 18/10
ZOOM-lektion 9-11 (+ 30 min) Johanna Johannas Zoom-länk
Hörförståelse Monica Zak - Vi läser texten + tittar på svaren.
Alex Dogboy, sidan 31 i Språkgrunden. Lyssna + repetera. Sidan 33 - rätt svar.
Sidan 42 i Språkgrunden - stycken och rubrik
Eftermiddag - självstudier:
Novo, modul 1 - Dela in i stycken
tisdag 19/10
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Zoom-stöd
SJÄLVSTUDIER IDAG: Arbeta med det här:
Fokuspass:Texttyper - Vi tittar på filmen om Berättande text
Skrivkurs: sid. 43 - 44 i Språkgrunden, "Stycken och rubrik" . Gör uppgifterna "diskutera". Arbeta i små grupper.
Diskussion i helklass.
Eftermiddag - självstudier:
Läs din bok och arbeta med läslogg. Förbered boksamtalet på torsdag. Tänk på att "En viktig händelse" är en återberättande text. "Text och tanke" är berättande + reflekterande!
onsdag 20/10
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 INSTÄLLD - SJÄLVSTUDIER
Repterera: "Stycken och rubrik" s. 42-43
övning s. 44
Förbered boksamtal på torsdag - Återberätta "en viktig händelse" i din bok. Presentera en speciell mening fån din bok (text och tanke). "Berätta + reflektera"
Klassrum-lektion kl.10.15 INSTÄLLD - SJÄLVSTUDIER:
Eftermiddag - självstudier:
Språkgrunden digitalt - träna grammatik - verb
Repetera orden på sid. 31-32 i Språkgrunden (Ur Alex Dogboy).
Läs din roman + arbeta med läslogg.
torsdag 21/10
ZOOM-lektion kl.9.00-11.00 ( + 30 min) Johannas Zoom-länk
Lektion: grammatik - verb. Basinformation. Sid. 36-37.
Genomgång: sid. 38-39
- Verbgrupp 4.
Boksamtal i grupper - Återberätta "en viktig händelse" i din bok. Presentera en speciell mening fån din bok (text och tanke). "Berätta + reflektera"
- Stycken och rubrik s. 42-43 ( I grupper: s.44)
Eftermiddag - självstudier:
Planera och förbered uppdrag 1 i Novo. Läs uppgifterna. Gör en "första version" men utan att lämna in!
fredag 22/10
Självstudier kl.9-10 Mejla Johanna!
Skriv brev. Gör övning SKRIV på sidan 34 i Språkgrunden! Mejla brevet till Johanna i dag!
- Gör uppdrag 1 i Novo, om det fungerar!
Zoom-stöd kl.10.15 - 11.30 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
Eftermiddag - självstudier:
Läs din roman + skriv läslogg
Studievecka 3: Vi arbetar med modul 2 i Novo. Fokuspass: Berättande/reflekterande text + tal. Par-skrivning berättande text (Flickan och bron). Seminarium: text och tanke (roman)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 1A (11 okt - 15 okt)
måndag 11/10
ZOOM-lektion kl.9 - 11 Johannas Zoom-länk
Information om veckan
Val av ny roman + planering
Språkgrunden s.25-26: Författare
Novo, studieguide 2a: Medicinmannens råd (Språkgrunden s.26-29)
ZOOM-lektion/information kl. 11.00 Nya elever! Johannas Zoom-länk
Information om delkurs 2 (Kursplan, examinationer, lektioner osv)
Kurslitteratur
Presentationer
Eftermiddag - egenstudier:
Skaffa litteratur.
Planera din läsning av romanen (läslogg - se Novo, studieguide 2a)
Läs igenom kursplanen.
tisdag 12/10 OBS! INGEN LEKTION IDAG
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) INSTÄLLD
Jobba med dessa uppgifter själv:
Språkgrunden s. 25-29
Ord, förståelse och uttal.
Träna ord i par s. 30 + s. 170 + gör egna meningar av de markerade orden.
Eftermiddag - egenstudier:
Studieteknik - Läsförståelse (Novo, studieguide 2a "Medicinmannens råd")
Repetera i Novo, studieguide 2a: Författare
Novo, studieguide 2a: Medicinmannens råd
onsdag 13/10
Klassrum-lektion kl 8.30-10.00 INSTÄLLD
SJÄLVSTUDIER: Titta på filmerna:
Fokuspass:
En kort film från Skolverket om kursen SVA grund
Olika texttyper - Genrer - Berättande text Titta gärna själv!
Presentation - struktur Titta gärna själv!
Hur jobbar vi med läslogg? Genomgång av läsloggen.
Klassrum-lektion kl. 10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Medicinmannen fortsättning (Novo, studieguide 2a) Läsförståelse, ord och uttal och studieteknik.
torsdag 14/10
Klassrum-lektion kl.8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Fokuspass:
Grammatik: verbformer (s. s.36-39 i Språkgrunden)
- Fortsättning: repetera Medicinmannens råd + markera verb i texten.
Skriv och berätta: Vad vet du om Monica Zak? Vad var Medicinmannens råd? Skriv en kort sammanfattning (det viktigaste) och mejla till din lärare på fredag!
Eftermiddag - egenstudier:
Repetera texten "medicinmannens råd" + träna på orden!
Gör övningar digitalt Språkgrunden kapitel 2 (om du har boken). Träna på orden till kapitel 2! (Diktamen)
Novo, studieguide 2a: Alex Dogboy
Läs din roman + planera din läsning (se läsloggen)
fredag 15/10
Självstudier kl 9-10 (Mejla uppgifter till Johanna)
1. Mejla och presentera ditt val av roman. Vilken bok? Varför valde du den? Vem har skrivit den? (kort!)
2. Skriv och berätta: Vad vet du om Monica Zak? Vad var Medicinmannens råd? Skriv en kort sammanfattning (det viktigaste) och mejla till din lärare idag fredag!
Zoom-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
- Fortsätt med fredagens uppgifter.
- Repetera och jobba färdigt med veckans alla uppgifter.
Eftermiddag egenstudier:
Novo, studieguide 2a: Grammatik (verb).
Läs din roman + skriv läslogg för vecka 1.
Studievecka 2: Vi fortsätter med modul 1 i Novo. Fokuspass: Berättande text + tal. Muntlig presentation. Seminarium: text och tanke (roman). Uppdrag 1 - muntlig presentation.
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 5B (4 okt - 8 okt)
måndag 4/10
ZOOM-lektion: kl. 9-10 (+ tala-prov) Johannas Zoom-länk
Information om veckan
tala-prov
- introduktion av "eget arbete"
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 4, gör övningen "källkritik".
- Träna inför tala-provet
tisdag 5/10
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Tala-prov på skolan. Du har fått mejl vilken tid som gäller.
Eget arbete "en person som inspirerar mig" Studera på valfri plats.
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 5: Gör övningen: "skapa muntliga presentationer". Om du vill så kan du använda dessa digitala hjälpmedel i din presentation på fredag.
onsdag 6/10
Valfri plats kl.8.30-10.00
Eget arbete "en person som inspirerar mig" Studera på valfri plats.
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Språkgrunden , kapitel 3. Träna ord och uttryck i den digitala boken. Gör diktamen.
- Novo - PROV modul 7: Prov Ordkunskap (kapitel 3) Gör detta som ett ”självtest”.
torsdag 7/10
Klassrum / valfri plats kl.8.30-11.30 Johanna
Utvecklings- / betygssamtal (Du får en tid via mejl)
Eget arbete "en person som inspirerar mig" Studera på valfri plats.
Eftermiddag - självstudier:
Förbered presentationen som du har imorgon. Vilka hjälpmedel använder du? Kom ihåg att presentationen ska vara max 5 minuter! Försök inspirera oss som lyssnar!
fredag 8/10
Zoom-stöd kl.9-10 Johanna Johannas Zoom-länk
Presentationer på Zoom "En person som inspirerar mig"
Zoom-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 4B (27 sept - 1 okt)
måndag 27/9
ZOOM-lektion: kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
Information om veckan
Bokuppgifter - Vi går igenom (repeterar) de tre bokuppgifterna tillsammans (inlämning på torsdag)
Ge respons och ta emot respons (Novo, studieguide 4) Vi läser och förstår. Vi ger respons på en insändare tillsammans/ i grupper.
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3, gör övningen "vokaler"
Novo, studieguide 3, arbeta med övningen "faktatext"
Novo, studieguide 4, gör övningen "källkritik".
Roman: Läs färdigt romanen och arbeta med "bokuppgifter" i läsloggen. (inlämning på torsdag)
tisdag 28/9
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Språkgrunden s.60 - en artikel "Lena Maria, en japansk storstjärna" (Förståelse och diskussion)
Hörförståelse, s. 59 Språkgrunden
- Arbeta med kamratrespons! Använd checklista (Novo)/ Uppdrag 5
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 3: Gör övningen: "Japansk storstjärna" (repetera och fortsätt arbeta med texten själv)
Novo - studieguide 4: Repetera övningarna: "Ge respons" och "ta emot respons".
onsdag 29/9
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Johanna
FOKUSPASS: Grammatik: passiv form (repetition) + övningar
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Repetera dagens grammatik-lektion!
Romanen: Arbeta med "bokuppgifter" (lämna in imorgon torsdag)
torsdag 30/9
Klassrum-lektion kl.9-12. Johanna
Prov - Läsa och skriva (argumenterande text)
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 4, gör övningen "ta emot respons"
Novo - studieguide 4, gör övningen "stavningskontroll"
Arbeta med att förbättra din insändare!
Inlämning av bokuppgiften!
fredag 1/10
Zoom-stöd kl.9-10 Johanna Johannas Zoom-länk
Se en svensk film. Välj själv vilken film du vill se!
Skriv sedan och berätta kort om huvudpersonen i filmen. Vem är det?
Intressen? Familj? Egenskaper? Förändras personen i filmen? Hur? Skriv ca 200 ord.
Mejla till Johanna
Zoom-stöd kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
Gör fredagens uppgifter
Eftermiddag - självstudier:
Inlämning av bokuppgifter senast idag!
Novo - studieguide 4: Repetera och gör övningen: "källor och källkritik".
Studievecka 5b: Vi arbetar med studieguide 5 i NOVO. Självstudier, muntligt prov och utvecklingssamtal. Vi avslutar nästa vecka med korta presentationer - "en person som inspirerar mig" (presentera med hjälpmedel; bilder, musik, ljud, etc)
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 3B (20-24 september)
måndag 20/9
ZOOM-lektion: kl. 9-11 (+ 30 min)
Information om veckan
Uppdrag 5 - Vi repeterar och tittar på uppdraget tillsammans (ska vara färdigt fredag den fredag 24/9) Du har fått uppdraget via mejl eller i skolan.
Vi läser och tittar på exempel- insändare + vanliga ord / uttryck + frågor
Skillnaden mellan debattartikel och insändare.
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3, gör övningen färdigt + repetera: "insändare"
Novo, studieguide 3, arbeta med övningen "debattartikel"
Roman: Skriv "viktig händelse 2" (kort sammanfattning av en händelse i romanen) och "text och tanke 2".
tisdag 21/9
Klassrum-lektion kl 8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Fortsättning argumenterande text - en debattartikel
ORD och uttryck (läsförståelse)
Frågor till debattartikeln (Novo)
- svara i grupper
- helklass diskussion
Eftermiddag - självstudier:
Novo - studieguide 3: Börja arbeta med "Uppdrag 5", se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman och gör "Text och tanke 2" + "Viktig händelse 2"
onsdag 22/9
Klassrum-lektion kl.8.30-10.00 Johanna
FOKUSPASS: Argumenterande text - insändare. Vi svarar på en debattartikel. Vi övar tillsammans i helklass eller i grupper
Användbara ord och uttryck + läs exempel på svar!
Klassrum-lektion kl.10.15-11.45 Pelle
Eftermiddag - självstudier:
Novo, studieguide 3: Arbeta med "uppdrag 5" - se uppgiften via mejl.
Romanen: Läs din roman
torsdag 23/9
Klassrum-lektion kl.8.30-11.30 (+ 15 min) Johanna
Grammatik genomgång: Passiv form.
Gruppövning: Grammatik i texten.
Diskussion i helklass.
Eftermiddag - självstudier:
Repetera dagens lektion! (Passiv form)
Träna passiv form!
Arbeta med "uppdrag 5" - se uppgiften via mejl!
fredag 24/9
- Repetera och arbeta färdigt med veckans uppgifter.
- Skriv och arbeta med uppdrag 5. Gör färdigt idag! Mejla till Johanna innan dagen är slut!
- Språkgrunden digital - övningar: träna ord från kapitel 3, i den digitala boken.
-
Zoom-lektion/stöd/tala kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
- Gör fredagens uppgifter
Eftermiddag - självstudier:
Gör färdigt och lämna in "uppdrag 5" - mejla din uppgift till Johanna!
Roman: Läs din roman
Studievecka 4b: Vi arbetar med studieguide 5 i Novo. Fokuspass: Källor och källkritik. Grammatik passiv form/ordföljd. Lämna in "bokuppgifter" - skriftlig inlämning (tre uppgifter) . Prov i läsa och skriva, torsdag den
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 2B (13 - 17 sept)
måndag 13/9
ZOOM-lektion: kl. 9-11 (+ 30 min) Johannas Zoom-länk
- Information om veckan
- Genomgång av övningar s.53 (från i fredags)
- Språkgrunden, sid. 54-55. Läsförståelse / Ord och uttryck
- Parövning: Skriv frågor.
- "Text och tanke 1" från din roman. Vi tittar på ett exempel av "text och tanke 1"
Eftermiddag - självstudier:
- Novo, studieguide 3, gör övningen "Lena Maria Klingvall"
- Titta
på uppdraget i modul 5. Läs och förstå - du ska inte göra uppdraget nu,
du ska bara läsa och se vad det handlar om! (Du får uppgiften via mejl
av Johanna)
- Roman: Skriv "viktig händelse 1" (kort sammanfattning av en händelse) och "text och tanke 1". Ta med till skolan på tisdag!
tisdag 14/9
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min) sal 5
- Forts. sidan 54-55 Språkgrunden, Frågor till texten!
- Ord och uttryck + "grammatik i i texten"
- s. 56-57, Språkgrunden. Övningar.
- "Text och tanke1" - Presentera i grupper!
- Gruppövning: Berätta (återberätta) en viktig händelse från din roman.
- NOVO - studieguide 3: Gör övning "Funktionsnedsättning".
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - studieguide 3: Gör övning "Funktionsnedsättning".
- Romanen: Läs din roman och arbeta med läsloggen!
onsdag 15/9
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min) sal 5- FOKUSPASS: Film. Argumenterande text - insändare. Vi läser en insändare och tittar på struktur/form/språk.
- Användbara ord och uttryck
- Titta på uppdraget i modul 5. Läs och förstå
- Leta och läs debattartiklar på nätet.
- (Nästa vecka: Vi skriver tillsammans)
- Novo, studieguide 3: Gör hela övningen "Insändare"
- Romanen: Läs din roman
torsdag 16/9
Klassrum-lektion kl 8.30 - 11.30 (+ 15 min) sal 5
- Grammatik genomgång: Ordföljd i huvudsatser och bisatser (Satsschema).
- Gruppövning: Grammatik i texten.
- Diskussion i helklass.
- Fler övningar (nytt material) +
- SKRIVA: Lena-Maria
- Repetera dagens lektion! (Ordföljd i huvudsatser och bisatser)
- Språkgrunden digital - övningar: träna grammatik - ordföljd, i den digitala boken.
- Läs och repetera texten "Envis och positiv", sidan 54-55 Språkgrunden. Förstår du texten?
- Repetera och arbeta färdigt med veckans uppgifter.
- Skriv och berätta om Lena-Maria. Se uppgift via mejl.
- Språkgrunden digital - övningar: träna ord från kapitel 3, i den digitala boken.
- Arbeta med "Exempel på en insändare". Svara på frågorna! (Vi diskuterar i grupper på måndag på Zoom)
Zoom-lektion/stöd/tala kl.10.15-11.45 Ulrika Ulrikas länk till Zoom
- Roman: Läs din roman
- Roman: Gör "text och tanke 2" och "viktig händelse 2" i läsloggen - presentera nästa vecka på Zoom!
DELKURS 2 - STUDIEVECKA 1B
måndag 6/9
Johannas Zoom-länk
ZOOM-lektion: gr 1 kl. 9.30 OBS! gr 2 NYA elever kl. 11.00
- Information om veckan (och om kursen, gr 2 )
- Novo, studieguide 3: En bild
Eftermiddag - självstudier:
- Språkgrunden sid.50-52. Läs texten så att du förstår den och träna på orden + Övning "Läsförståelse" sid. 52
- Roman: Under vecka 1-4 ska du läsa en roman på svenska. Välj och skaffa boken idag! Se tips på skönlitteratur!
tisdag 7/9
Zoom-lektion kl 9-11. (+ 30 min frågor)
- Vi läser om Lena Maria Klingvall, sidan 50 i Språkgrunden.
- Ord och uttryck, sidan 50-51 Språkgrunden
- Kl.11.00 Gr 2: Hur arbetar vi med läslogg?
Eftermiddag - självstudier:
- Novo - studieguide 3: Gör övning "Fotnoter". (Du repeterar dagens lektion + ser rätt svar till övningarna)
- Roman: Planera läsningen av din roman i läsloggen. Börja läsa!
- Fortsättning, sidan 50-52 i Språkgrunden (Ord, uttryck)
- Film Lena Maria
- FOKUSPASS: Olika texttyper + Argumenterande text
- Novo, studieguide 3: Gör delvis övningen "Insändare" - Titta på filmerna som finns där och läs de tre insändarna, klicka på tidningarna.
- Novo, studieguide 3: Gör övning "Bygga upp en text"
torsdag 9/9
Zoom-lektion kl.9-11. (+ 30 min frågor)- Grammatik: Huvudsatser och konjunktioner
- Gruppövning: sid. 62-63 i Språkgrunden.
- Roman:
Förbered en kort presentation om din roman. Vilken roman har du valt
och varför? Vem har skrivit romanen? Presentera kort (muntligt) på
Zoom-lektionen på fredag (Max 2 minuter!).
- Roman: Läs din roman! Skriv "viktig händelse 1" i läsloggen. Berätta om en viktig händelse, en kort sammanfattning.
- Repetera dagens lektion! (Huvudsatser)
- Presentationer - "Min roman" Berätta kort (max 2 min) vilken bok du har valt och varför. Vem har skrivit romanen?
- Introduktion gruppövning!
- KL. 10.00- 11.00 Gruppövning / samtala och diskutera ( övningar s.52-53, s.61 - vilket ord fattas?)
- Träna på ord! (repetera) Språkgrunden sid. 50-52
- Roman: GR 1: Gör "text och tanke 1" i läsloggen - presentera på måndag!
- Gr 2: Svara på brevet på sid. 21 i Språkgrunden. Mejla brevet till mig under fredagen